Drammen Barne- og ungdomsteater Drammen Trivselstiltak

Musikkterapeut ved Drammen sykehus

Drammen Barne- og Ungdomsteater ønsker å gi pasienter på barne- og ungdomsavdelingen ved Drammen sykehus en fin teateropplevelse og har, med hjelp fra en av våre sponsorer, Revisor Gruppen AS, gitt bort 40 billetter til «Reisen til Julestjernen" i desember. I prosessen har vi blitt opplyst om at Barnekreftforeningen Buskerud jobber med å få på plass finansieringen til et pedagogisk sang-, og musikktilbud, en musikkterapeut, til barne- og ungdomsavdelingen ved Drammen sykehus. På sykehus jobber musikkterapeuter med barn og unge mellom 0-18 år. Musikkterapien kan være et pusterom i sykehushverdagen som tar vekk fokus fra sykdom og negative symptomer. For de aller minste barna kan det musikalske samspillet gi rom for glede og mestring. Musikkterapi er utviklet på grunnlag av forskningsbasert kunnskap som handler om sammenhengen mellom musikk og helse. Musikkterapi kan blant annet bidra til økt opplevelse av kontroll i uforutsigbare situasjoner, det kan også redusere negative symptomer som for eksempel smerter og kvalme. Rikshospitalet var det første sykehuset i landet til å tilby musikkterapi til barn og unge i 1995. I dag er det tre fast ansatte musikkterapeuter som jobber på Oslo Universitetssykehus - Rikshospitalet og Ullevål. Musikkterapien er en etablert del av det tverrfaglige behandlings teamet og tilbys som en støttende terapi ved siden av den medisinske behandlingen

21.11.2015 01.03.2016

Drammen Barne- og ungdomsteater