Martine Norvell Sandberg Vestby Forskning

Alvas sjanse

Det er ikke mange som egentlig vet hva en gullsløyfe er. En gullsløyfe er for de barna som må gjennomgå det utenkelige som å få en diagnose ingen barn skal få. Kreft. Barnekreft er et mysterium og det er lite forskning fra Norges side når det gjelder denne sykdommen. Barn får ikke samme type kreft som voksene. Barn og ungdom som blir frastjålet sin barndom for å sitte inne på sykehuset under behandling skal aldri skje. Vårt barn er en av disse. Vårt barn er en av de få som fikk en AT/RT hjernesvulst. Hjernesvulst hos barn er lite forsket på i norge og barnet vårt er avhengig av internasjonal forskning for å kunne overleve. Vår datter hadde 10% overlevelse, men etter god kommunikasjon med Tyskland, Danmark og USA kan hun være en av de få her i norge som kanskje vil vokse opp. Hvert år blir rundt 200 barn diagnostert med kreft. Mange blir friske, noen får aldri vokse opp. Overlevelse kan ikke bli tatt forgitt. "Mens våre naboland deler ut flere hundre millioner til barnekreftforskning årlig, ble det i fjor ikke delt ut en forskningskrone til barnekreft i fjor. Nå har Barnekreftforeningen utlyst 25 millioner kroner til barnekreftforskning." Støtt forskning til barnekreft i hodet/hjernesvulst. Hjelp barnekreftforeningen å forske og gi barna våre en sjanse!

17.11.2017 01.01.2018

Martine Norvell Sandberg