Initiativet Golden Child Kløfta Forskning

Goldenchild - en kamp mot benkreft hos barn

BENKREFT HOS BARN Barn med benkreft blir satt på store prøvelser. Sykdommen rammer vilkårlig, den rammer hardt, både fysisk og psykisk. Helsevesenet i Norge er fantastisk, med omsorgsfulle, dedikerte mennesker, men for å kunne bli enda bedre, redde «det femte barnet», øke presisjon, redusere senskader - ja da trenger de en bedre fylt verktøykasse. Iallefall en som er så god som mulig, slik at vi har tilgang på «best practice» til enhver tid. Det har vi ikke, og det vil «Goldenchild» bidra til å gjøre noe med. Vi forsøker å skaffe støtte til Barnekreftforeningen slik at den kan formidle disse til forskning på benkreft hos barn. PATRICKS KAMP Patrick er 12 år, og fikk diagnosen osteo sarkom, eller benkreft, sommeren 2016. Dette er en sjelden kreftform som oftest rammer barn og unge, og angriper knokler og ben. Bare 3-4 personer pr 1 million får diagnosen osteosarkom pr år, og dagens behandling er ikke ulik den man hadde for 25-30 år siden. Da blir heller ikke resultatene bedre, til tross for store fremskritt for andre kreftformer. Patrick gikk gjennom en tøff cellegiftkur samme høsten, og skulle fjerne svulsten kirurgisk, men måtte amputere benet siden inngrepet ville gitt dårlig førlighet i benet etter en operasjon hvor kun svulsten ble fjernet. Skole, venner, basketball og et barns hverdag ble byttet ut med lange sykehusopphold, smertefulle behandlinger og tøffe opptreningsperioder. Forskning på osteosarkom hos barn vil gi mer presis hjelp, mindre lidelser ved at man slipper prøving og feiling, mindre omfattende konsekvenser, raskere rekonvalensens og rasker retur til hverdagen. DE PÅRØRENDE - VI KJEMPER MED HAN Å være pårørende til et kreftsykt barn er på mange måter som å være syk selv. Man opplever smerte, frykt og lidelse, men kan ikke ta over byrden og kan ikke gjøre noe annet enn å være tilstede, trøste, motivere, og være omsorgsfulle. Men man spør seg jo - "Hva kan jeg gjøre? Hvordan kan vi hente frem et smil? Hvordan kan vi snu frykt til kampvilje og entusiasme?" Jeg er onkelen hans, og vil forsøke å bidra gjennom innsamlingen Goldenhild. Jo mer jeg leser om sykdommen, desto klarere står det for meg at de som som sitter i helsevesenet og ønsker å forske mer på dette må få anledning til akkurat det. Det eneste de trenger er økonomiske rammer som tillater det. Statsforvatltningen bidrar med forskningsmidler til kreftforskningsmiljøene sett under ett, og da faller sjeldne kreftsykdommer utenfor dessverre. Da kan private initiativer som dette være den eneste veien å gå dersom man ønsker å fremme forskning på nasjonalt nivå på disse sjeldne krefttypene. Om du synes det er viktig å hjelpe barn som rammes av denne potensielt livstruende sykdommen, ta et tak sammen med oss. Et bidrag fra deg er ren støtte til en viktig og lite omtalt sak, samtidig som vi gir våre politikere et klart budskap om at vi forventer at et kompetent og omsorgsfullt helsevesen får lov til å gjøre den jobben de ønsker å gjøre - redde flest mulig liv og gi et best mulig liv på kortest mulig tid. Jeg personlig skulle gjerne sett at Patrick hadde fått en mindre brutal reise enn den han har hatt. THE GOLDEN CHILD Mange vet ikke at symbolet for kampen mot kreft blandt barn er Gullsløyfen. Inspirert av denne gullsløyfen designet jeg en gave til inntekt for kampen mot barnekreft, en klassisk lakseflue som jeg har kalt «The Golden Child». Den er donert til Barnekreftforeningen slik at de kan inspirere andre til å bidra med sine donasjoner, store som små, ved å gi den tilbake i gave som takk til en av forhåpentligvis mange bidragsytere i denne innsamlingen. Klikk inn på følgende lenke så ser du en kort videosnutt av selve overrekkeelsen. https://www.facebook.com/ronny.hermansen/posts/10156634932014617. KAN BALLEN RULLE UTOVER LANDEGRENSER? «The Golden Child" er i skrivende stund vist for ca 15 000 fluebindere verden over i forskjellige forum på nett, og jeg har utfordret de til å gjøre det samme i sine hjemland som jeg gjør her. De er alle orientert om vårt prosjekt, og jeg har gitt de kontaktinformasjon om Barnekreftforeningene i sine land, med henstilling om å gjøre en innsats. «Ta kontakt med foreningen i ditt land, lag en egen versjon av The Golden Child, doner den og start en innsamling. Kanskje klarer "The Golden Child" å hjelpe litt i alle land? Gå inn på sidene våre på Facebook, der ligger bildet av fluen hvis du har lyst å kikke - https://www.facebook.com/heltersomhjelperhelter/ MÅL OG KAMPANJESLUTT September er den internasjonale barnekreftmåneden. Derfor velger vi dette som frist for innsamlingsmålet vårt. «The Golden Child» vil bli gitt i gave tilbake til en av bidragsyterne til innsamlingen, vilkårlig, og uten andre kriterier. Den vil bli gitt tilbake i takknemmelighet og med stor glede. TAKK for din tid, TUSEN TAKK for ditt eventuelle bidrag - og takk for at du er en helt som er med på å redde superhelter,.

09.05.2018 30.09.2018

Initiativet Golden Child